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Fury

Rebecca Saunders (2005)

Konzert für Solo‐Kontrabass und Ensemble (2009) – 12'

Fury/´fjueri/n. (pl. –ies) 1a wild and passionate anger, rage; b a fit of rage (in a blind fury). c impetuosity in battle etc. 2 violence of a storm, disease etc. 3 (Fury) (usu. in pl.) (in Greek mythology) each of three goddesses sent from Tartarus to avenge crime, esp. against kinship. 4 an avenging spirit, like fury colloq. with great force or effect (ME f. OF furie f. L furia f. furere be mad). (The Concise Oxford Dictionary)

Fury means rage. An explosion of rage. Endeavouring to release an extreme energy. In a single breath. Fury II depicts a single state or condition, which was inspired by the five-string double bass: fascinated with the low pulsing sounds and the extensive percussive possibilities of the instrument; with the pronounced physicality and passionate gesture of the doublebass soloist. Also the pronounced fragility of this instrument in the delicate and expressive upper-range - providing an antithesis, a shadow-world. The intention was to expand the original solo Fury, which was written for Antonio Aguiar of the Remix Ensemble in 2005, and to place it within a new framework. Accordion, piano, bassclarinet, violoncello and percussion merge with the solo voice creating a single timbral palette. The ensemble seeks to expand and amplify the solo line, pursuing various complex resonances and revealing new perspectives. Despite the choleric nature of the sound material, silence is regarded as the canvas upon which all sounds surface out of, and disappear into. Fury II was conceived of as a melody, stretched to breaking point. (Rebecca Saunders, www.rebeccasaunders.net/fury-ii)

Fury bedeutet Raserei (rage). Ein Ausbruch der Raserei. Das Bestreben, eine extrem ausgeladene Energie zu erzeugen. In einem Atemzug. Ein erstarrter Zustand, aus großer Faszination für den Kontrabass komponiert, bezaubert von den tiefen, pulsierenden Klängen und den perkussiven Möglichkeiten des Instruments. Auch das Zerbrechliche und die fragile, expressive Höhe des Instruments haben mich fasziniert. Ein Gegensatz, eine Schattenseite. Als ich Andreas Wylezol zum ersten Mal beim Spielen beobachtete, war ich von der ausgeprägten Körperlichkeit und leidenschaftlichen Gestik seines Spiels beeindruckt. Der Zeitpunkt schien reif, das Solo Fury von 2005 auszuarbeiten und in ein neues Umfeld zu stellen. Das Ensemble erweitert die Farb- und Klangpalette des Kontrabasses, es bringt neue Perspektiven zum Vorschein. Akkordeon, Klavier, Bassklarinette, Voloncello und Schlagzeug verschmelzen mit der Solostimme zu einer einzigen komplexen Klangpalette. (Rebecca Saunders)

Produktionen

2007